سئو داخلی
مقدمه
برای اینکه سایت شما بتواند در موتورهای جستوجو رتبه بندی شود، نیاز است که اصول سئو داخلی (On-Page SEO) در آن رعایت شود. سئو داخلی، همان بهینه سازی صفحات وب برای رسیدن به رتبه بالاتر در موتورهای جستجو است و این فرصت را به شما می دهد که با لینک کردن اصولی صفحات مختلف سایت تان با یکدیگر و با تولید محتوای با کیفیت بر اساس استانداردهای مشخص، ارزش سایت خود و صفحات آن را چندین برابر کنید. در حقیقت، سئو داخلی به موتورهای جستوجومانند گوگل یک ایده کلی در مورد ساختار سایت و پیوند میان صفحات آن را نشان میدهد این کارعلاوه بر اعتباربخشی به صفحات سایت شما از منظر موتورهای جستوجو، باعث میشود که کاربران بتوانند به آسانی در سایت شما به پیمایش و تعامل بپردازند.

تکنیک های سئو داخلی
برای پیاده سازی سئو داخلی به نحو احسن لازم است از یک استراتژی مناسب پیروی کنید تا بتوانید اصول و استانداردهای سئو را به خوبی رعایت کنید. هدف از پیروی کردن از یک پلن خاص برای انجام سئو داخلی این است که موضوعات زیر را به موتورهای جستوجو ثابت کنید:
ارتباط محتوایی و موضوعی میان صفحات مختلف سایت؛
وصل شدن صفحات سایت به یکدیگر از طریق لینک؛
ارزش و اعتبار محتوای موجود در صفحات سایت
پس به طور کلی، با تولید محتوای با کیفیت و مناسب و بهینه سازی آن، لینکسازی اصولی، استفاده درست از تگها و ده ها تاکتیک دیگر، میتوانید تا حد زیادی سایت خود را برای رسیدن به رتبههای برتر در موتورهای جستوجو آماده کنید. در ادامه مقاله مهم ترین تکنیک های سئو داخلی را برایتان توضیح خواهیم داد.
لینک سازی در سئو داخلی
لینک سازی در سایت به روش های مختلف و با اهداف گوناگون امکان پذیر است. شما میتوانید علاوه بر لینک های موجود در صفحه اصلی، منو غیره در سایتتان، پیوندهایی را در متن محتوای صفحات اضافه کنید. به این پیوندها، لینک های متنی یا “contextual links” گفته میشود و باعث میشوند که کاربران به سمت مطالب مرتبط و جالب در صفحات دیگر راهنمایی شوند. پس در نتیجه این موضوع، باعث معتبر و با ارزش شناخته شدن صفحات سایت شما از دید موتور های جستوجو میشود. برای انجام این کار به صورت اصولی باید از یک سری روش ها بهره گرفت؛ در اینجا ما به مهم ترین شیوه ها برای لینک دهی در سایت میپردازیم.
انکرتکست مناسب
یکی از پر اهمیت ترین مسائل هنگام پیوند زدن صفحات در سئو داخلی، انتخاب انکرتکست است. اگر این کلمات به درستی انتخاب نشوند باعث کند شدن روند بهینه سازی سایت و کسب رتبه برتر در موتور های جستوجو میشوند. با وجود اینکه شما میتوانید هرکلمه ای را به عنوان انکرتکست برگزینید، بهتر است که کلمات کلیدیای که برای هر صفحه در نظر گرفته اید به عنوان انکرتکست انتخاب کنید.
فقط صفحه مرتبط را لینک کنید
هنگام خواندن محتوای شما ممکن است که سوال هایی برای کاربران پیش آید که پاسخ در آن صفحه نباشد. برای همین بهتر است که صفحات مرتبط را به هم لینک کنید تا کابران سوال های خود را به وسیله آن پاسخ دهند. اینکار باعث افزایش بازدید از سایت شما میشود. البته توجه داشته باشید که به هیچ عنوان از لینک های نامرتبط استفاده نکنید زیرا چنین کاری نتیجه عکس دارد.
استفاده از URL استاندارد
برای داشتن آدرس صفحه بهینه و استاندارد، میتوانید حداقل یک بار از کلمه کلیدی در آن استفاده کنید. نکته دیگر این است که هر چقدر آدرس واضح تر باشد و دارای طول کمتری باشد، نتایج بهتری را در سئو داخلی به همراه دارد.

تعداد لینک ها در هر صفحه
در حقیقت معیار ثابت و مشخصی برای استفاده از لینک ها در صفحات هر سایت وجود ندارد. اما شما باید دقت داشته باشید که به صورت متعادل این کار را انجام دهید؛ زیرا افراط و تفریط میتواند در لینک دهی، به رتبهبندی صفحهتان آسیب بزند.لینک ها را در صفحه پراکنده کنید
میزان پراکندگی لینک ها در هنگام لینک دهی بسیار حائز اهمیت است. به هیچ عنوان سعی نکنید که تعداد زیادی لینک را در کنار هم قرار دهید؛ زیرا کاربران کمتر به سمت چنین لینک هایی میروند. برای همین بهتر است که میان چند پاراگراف یک لینک قرار دهید. البته در نظر داشته باشید که لینکی را که استفاده میکنید به هیچ وجه تکراری نباشد.
از لینک های خراب استفاده نکنید!
تعداد زیاد لینک های شکسته در صفحه سایت شما میتواند نشان دهنده این باشد کسی به وضعیت سایت تان رسیدگی نمیکند. پس در نتیجه، اعتبار وب شما کاهش پیدا میکند.
لینک کردن صفحات جدید با صفحات قدیمی تر
بهتر است که برای دیده شدن صفحات و محتواهای قدیمی تر، پست های جدید را به آن ها لینک کنید. اینکار باعث میشود که بازدید مخاطبان از صفحات قدیمی بیشتر شود.
محتوای سئو داخلی
در قدم اول باید توجه داشته باشیم که میبایست ارزشمند ترین مطلب سایت خود را در هسته مرکزی محتوای خود تنظیم نموده، با استفاده از لینک هایی با دیگر صفحات به موتور جست و جوی مورد نظر خود نشان دهید که این مطلب برای شما اهمیت ویژه ای دارد.
یک محتوای کاربردی از نظر سئو داخلی ابتدا، منحصر، عمیق، مرتبط و واضح است. به منحصر معنای اینکه، اگر محتوای مطالب شما جدید و تازه باشد، در افزایش ترافیک سایت شما در موتور جست و جو نقش دارد. محتوای عمیق، به معنای اینکه اگر مطالب شما سطحی و مختصر باشد و مطالب جامعیت و کیفیت خوبی برای جست و جو کننده نداشته باشد، پس در نتیجه ترافیک سایت شما بالا نمیرود. محتوای مرتبط، به معنای داشتن ارتباط محتوای شما با با پرسش های کاربران است و شاید این موضوع مهم ترین بخش سئو داخلی باشد. وضوح محتوا بدین معناست که محتوا باید واضح نگاشته شده باشد تا از جذابیت بیشتری برای خوانندگان برخوردار باشد. همچنین محتوا باید تمامی جنبه های موضوع را به طور کامل و شفاف و قابل فهم پوشش دهد. در ادامه، چند مورد از تکنیک های مهم در نوشتن محتوا، برای جذب مخاطب بیشتر و ترافیک بالاتر در موتور جست و جو ارائه خواهیم کرد.
انتخاب عنوان مناسب:
عنوان خوب از مهم ترین فاکتور های سئو داخلی است و هر صفحه باید به طور اختصاصی آن را به کار گیرد و همچنین بهتر است که دارای کلمات کلیدی مهم باشد.
انتخاب کردن کلمات کلیدی مناسب: کلمه کلیدی، عبارتی است که از آن در مطلب بیشتر استفاده میشود. و استفاده از آن در مطلب نشان دهنده ارتباط متن با این کلمات است.تگ توضیحات (meta description):
این توضیحات در حدود ۱۵۰ کلمه است. که در واقع به طور خلاصه توضیح میدهند که این صفحه مربوط به چه چیزی است و این توضیحات را به موتور جست و جو ارائه میدهند.
متا تگ: به این صورت است که در هر صفحه حداقل یک کلمه کلیدی باید نسبت به محتوای صفحه تولید شود. هرچند امروزه این تکنیک کاربرد زیادی ندارد.

تگ های بدنه:
از نکات مهم نوشتن محتوا، این است که آن را به بخش های متفاوت تقسیم کنیم، زیرا این جدا سازی مطالب از یکدیگر باعث جذب مخاطب و سهولت در خواندن مطلب میشود. این بخش بندی غالبا با تگ های عنوان ها انجام شده و مطالب از یکدیگر جدا میکنند.
چگالی کلمات کلیدی: در سئو داخلی استفاده کردن از کلمات کلیدی بسیار مهم است. برخلاف گذشته که استفاده بیجهت و زیاد از کلمات کلیدی در متن باعت افزایش ترافیک در سایت میشد؛ امروزه این کار باعث جریمه سایت میشود. استفاده از کلمات کلیدی در گوگل باید بین ۲ الی ۵ درصد از متن را تشکیل دهد.
طول محتوا:
محتوای طولانی تر که جامعیت بیشتری نیز دارد، سطح گسترده تری از مطالب را پوشش میدهد و نسبت به مطالب کوتاه و مختصر ارجحیت بیشتری دارد.
بهینه سازی عکس ها: از نکات مهم و کاربردی در سئو داخلی استفاده از عکس در متن است که بر جذابیت مطلب میافزاید. چند نکته مهم راجع به بارگذاری عکس در صفحه وجود دارد که به آن میپردازیم. در ابتدا باید عکس را با ویژگی های Alt و title بارگذاری کنیم. اگر عکس بارگذاری نشود متن داخل آن به وسیله ویژگی Alt نمایش داده میشود و با ویژگی title نیز با قرارگیری موس روی عکس یک متن به جای آن نمایش داده میشود. و نکته دیگر اینکه از کلمات کلیدی در دو ویژگی فوق که ذکر شد استفاده کنید تا در صورت جستجوی عکس در موتور جست و جو گر عکس شما به نمایش در بیاید.
جمع بندی
در این مقاله راجع به چیستی و دلیل اهمیت سئو داخلی صحبت کردیم. اهمیت دادن به سئو داخلی بیش از چیزی که در مطلب بگنجد برای رشد و پرورش صفحه شما کارایی دارد و ترافیک صفحه شما را زیاد میکند، زیرا فردی که به دنبال مطلب و اطلاعاتی میگردد؛ پیوسته در جست و جوی تازه ترین و کامل ترین مطالب میباشد. سئو و به طور جزئی تر، سئو داخلی میتواند سود و درآمد شما را از سایتتان افزایش دهد و در کل، تاثیر بسزایی در ایده آل ساختن سایت شما دارد.