الگوریتم کبوتر، بزرگترین تغییرات سئوی محلی
الگوریتم کبوتر یکی از روش های مکان یابی سایت ها در فیلترهای جست و جو گر گوگل محسوب می شود. این الگوریتم، ساز و کار ساده ای دارد و برای کاربران گوگل بسیار مفید واقع شده است. با وجود این الگوریتم، کاربران با جست و جوی یک موقعیت مکانی، نزدیکترین پیشنهادات را دریافت می کنند. به این ترتیب، استفاده بهتری از برنامه گوگل خواهند داشت. برای آزمودن این الگوریتم، همین الان عبارت پارک های نزدیک من را
جست و جو کنید!
می بینید که گوگل همه نقاط جغرافیایی نزدیک به شما را که صفحاتی در این سیستم برای آن ها درج شده است، نمایش می دهد. گوگل مانند کشتی نوح، مجموعه ای از حیوانات را برای بهینه سازی سایت های خود جمع آوری کرده است! حیواناتی مانند پنگوئن، زبرا، کبوتر و… در این کشتی جای می گیرند و هر یک برای بهبود خدمات دهی این سیستم در تلاش هستند. با مطالعه این مقاله با مفاهیم پایه ای الگوریتم کبوتر، آشنا می شوید. با ما همراه باشید.
مفهوم کلی الگوریتم کبوتر
دایره محتوایی گوگل روز به روز گسترده تر از پیش می شود؛ این روزها دیگر تنها فیلم و عکس و ویدیو در میان محتواهای گوگل قرار نمی گیرند؛ این سیستم گستره ای از مکان های جغرافیایی را نیز به عنوان محتوا در نظر می گیرد! به همین خاطر الگوریتم هایی برای بهینه سازی این دسته از محتواها ایجاد شده که در سال 2014 به نام کبوتر معرفی شد.
با وجود این الگوریتم، موقعیت جغرافیایی شما برای جست و جو در فیلترهای گوگل مورد توجه قرار می گیرد. به طور مثال اگر همین حالا در مکانی که هستید به دنبال پیدا کردن فروشگاه های نزدیک محل زندگی خود بگردید، گوگل نتایجی را برای شما مشخص خواهد کرد؛ اما اگر همین عبارات را در شهری دیگر در فیلترهای جست و جوی گوگل وارد کنید، نتایج به دست آمده با نتایج پیشین متفاوت خواهد بود. چون در این جا الگوریتم کبوتر وارد عمل شده و با در نظر گرفتن محل و منطقه جغرافیایی مورد نظر، بر نتیجه جست و جوها تاثیر می گذارد.
آشنایی با لوکال سئوی سایت
برای این که درک عمیق تری از ساز و کار الگوریتم کبوتر به دست آورید، آشنایی با مفاهیم لوکال سئو و سئوی محلی نیز مفید واقع می شود. سئوی محلی مزایای قابل توجهی برای صاحبین کسب و کارهای اینترنتی به همراه خواهد داشت. با وجود لوکال سئو در سیستم گوگل شما می توانید، مشتریانی را که در محدوده جغرافیایی سایت یا کسب و کار شما حضور دارند، جذب کنید.
به علاوه لوکال سئو می تواند، اطلاعات دقیق تری از فروشگاه شما به مشتریان ارائه دهد و این مسئله اعتبار فروشگاه شما را نیز افزایش می دهد. با افزایش اعتبار کسب و کارهای الکترونیکی، رضایت کاربری مشتریان نیز افزایش یافته و این مسئله به رعایت قوانین الگوریتم زبرا نیز می انجامد. پس کبوتر، با یک تیر دو هدف را نشانه می رود
جست و جوگران محلی
لوکال سرچر یا جست و جو گران محلی همواره به دنبال نزدیک ترین سایت ها به محل زندگیشان می گردند. این کاربران با جست و جوی هر عبارتی، انتظار دارند که نزدیک ترین آن ها را با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی شان پیدا کنند. در پاره ای موارد ممکن است، منطقه جغرافیایی مورد نظر کاربران، از منطقه ای که در آن حضور دارند، فاصله داشته باشد. اما چون کاربر آن منطقه را برای جست و جو در فیلترهای گوگل درج کرده است، سایت هایی با منطقه مورد نظر کاربر نمایش داده می شوند؛ بدون آن که منطقه سکونت او مورد توجه قرار داشته باشد.
با این تعاریف، جست و جوگران محلی دو دسته هستند؛ دسته اول کسانی که به دنبال یک مکان یا موقعیت مکانی مشخص می گردند؛ دسته دوم کسانی که به دنبال عباراتی هستند که اشاره ای به موقعیت های مکانی دارند.
این مفاهیم ارتباط الگوریتم کبوتر به سئوی محلی را مشخص می کنند. در ادامه بیشتر در این رابطه توضیح می دهیم.
دلایل اهمیت لوکال سئو
یکی از دلایل مهمی که وجود این قابلیت های گوگل را ضروری تر می کند، افزایش جست و جوهای محلی کاربران است. گوگل مشاهده کرده که لوکال سئو یکی از نیازهای کاربران امروزی است و به همین خاطر قابلیت های مهمی برای مرتفع ساختن آن به وجود آورده است. الگوریتم کبوتر تاثیر به سزایی در حفظ کیفیت لوکال سئوی گوگل بر جای می گذارد.
وب مسترها نیز به اهمیت این الگوریتم و قوانین سئوی محلی پی برده اند؛ با اعمال الگوریتم های مربوط به سئوی محلی در سایت های فروشگاهی، رتبه این سایت ها ارتقا می یابد و امتیازی برای محتوای منطقه جغرافیایی آن ها در نظر گرفته می شود. به همراه درج اطلاعات سئوی محلی، اطلاعاتی در رابطه با فاصله مکانی، ساعات کاری فروشگاه و… نیز ارائه می شوند که اعتبار سایت را به طرز قابل توجهی افزایش می دهند.
آپدیت الگوریتم کبوتر
الگوریتم کبوتر به جزئیات بدون در نظر گرفتن جهت گیری آن ها توجه می کند. با اعمال این الگوریتم برخی از تنظیمات سئوی سایت ها جایگزین خواهند شد و اهمیت خود را از دست می دهند. کبوتران گوگل به صورت دسته جمعی حرکت می کنند! و این مسئله سبب تسریع فرایند جست و جو در این سیستم می شود. در این زمینه آپدیت هایی که از الگوریتم کبوتر ارائه شده اند، بسیار مفید واقع و نتایج مطلوبی برای سئوی سایت های فروشگاهی به همراه داشته است. برخی از تغییراتی که پس از آپدیت این الگوریتم در سیستم سایت ها به وجود آمدند، در ادامه ارائه می شوند:
پیشرفت فروشگاه های محلی
الگوریتم موقعیت محور کبوتر، اهداف گسترده ای برای پیشرفت و توسعه کسب و کارهای محلی به همراه دارد. سیستم گوگل با استفاده از این الگوریتم، به سازماندهی سایت ها بر اساس منطقه و محل مربوط به هر یک کمک کرده است. به این ترتیب رتبه بندی سایت ها در فیلترهای جست و جو بر این اساس خواهد بود.
این مسئله کسب و کارهای محلی را ترغیب کرده که از دستورالعمل های الگوریتم کبوتر پیروی کنند و از این امتیازات گوگل بهترین استفاده را داشته باشند.
شخصی سازی نتایج جست و جو
در گذشته پیش از ارائه این الگوریتم کاربردی، با جست و جوی هر مکان، ده ها نتیجه از آن در اقسا نقاط دنیا پیدا می شدند. اما با وجود این الگوریتم و قابلیت های به روز گوگل، پس از جست و جوی یک موقعیت مکانی، ده نتیجه به شما نشان داده می شوند که هر یک بر اساس موقعیت شخصی شما پیدا شده اند. این مسئله سهولت کاربران گوگل را به همراه خواهد داشت و کار آن ها را برای جست و جوی نتایج مورد نظر ساده تر می کند.
تغییرات مربوطبه pack در نتایج جست و جو
آپدیت های ارائه شده برای الگوریتم کبوتر تغییراتی در ظاهر صفحه نتایج نیز به وجود آورده است. پیش از اعمال آپدیت های این الگوریتم گوگل، پک های هفت تایی برای نتایج جست و جوی کاربران نمایش داده می شدند. اما پس از اعمال تغییرات و آپدیت های این الگوریتم، پک های سه تایی در صفحه نتایج جست وجو مشاهده می شوند که بر اساس موقعیت مکانی کاربر بهینه سازی شده اند.
افزایش بازدهی الگوریتم کبوتر
برای این که از این الگوریتم بهترین بهره روی را در راستای بهبود رتبه سایت خود به دست آورید، چند راهکار اساسی را به شما پیشنهاد می دهیم. این فاکتورها در نمایش محلی سایت شما تاثیر گذار خواهند بود:
ثبت سایت در گوگل مپ
برای این که از این الگوریتم گوگل بهترین بهره وری را به دست آورید، باید ابتدا موقعیت مکانی خود را به گوگل ثابت کنید. برای نمایش موقعیت فیزیکی کسب و کارمان در گوگل، مپ و نقشه آن مورد استفاده قرار می گیرد. در کشور ما امکان ثبت موقعیت مکانی کسب و کارها وجود ندارد؛ تحریم های ایران این اجازه را به کسب و کارهای داخل کشور نمی دهد. اما می توانیم، موقعیت خود را به عنوان یک کاربر در گوگل مپ ثبت کنیم.
برای ثبت موقعیت مکانی، ابتدا باید یک آدرس جیمیل درست کرده و سپس از طریق نسخه های وب نقشه گوگل و یا برنامه های موجود در موبایل، این فرایند را انجام دهیم. برای ثبت موقعیت مکانی به اطلاعات جانبی موثر در این الگوریتم نیز توجه داشته باشید؛ اطلاعاتی نظیر تصویر، ساعات کاری، اطلاعات مربوط به تماس با فروشگاه مورد نظر در این بخش درج می شوند. برای وارد کردن اطلاعات خود، بر روی نقطه مکانی خود در نقشه کلیک راست کرده و گزینه add a missing place را انتخاب کنید.
تاثیر نام و آدرس و تلفن در آپدیت الگوریتم کبوتر
بهتر است مشخصات کامل خود را در تک تک صفحات سایت درج کرده و با این روش بازدهی این الگوریتم را افزایش دهید. بهترین قسمت برای درج اطلاعات تماس، بخش فوتر سایت می باشد که در همه صفحات نیز تکرار می شود. به این ترتیب الگوریتم کبوتر به سادگی اطلاعات سایت شما را پیدا می کند و فرایند ردیابی آن را ساده تر انجام می دهد.
در صورتی که اطلاعات شما با اطلاعات درج شده بر نقشه های گوگل همخوانی داشته باشد، یک امتیاز مثبت از این الگوریتم دریافت خواهید کرد. بهتر است در سایت خود یک صفحه با عنوان تماس با ما درج کنید و در آن موقعیت دقیق کسب و کارتان را بر روی گوگل مپ مشخص نمایید؛ کلیه این فعالیت ها، شانس دریافت رتبه های بهتر از این الگوریتم گوگل را افزایش می دهند.
توجه به وب سایت های دایرکتوری محلی
سایت های دایرکتوری فهرست کاملی از کسب و کارها را بر اساس موقعیت جغرافیایی هر یک مشخص می کنند. الگوریتم کبوتر برای این سایت ها نیز بسیار مفید واقع شده و آپدیت های اخیر آن، فرصت دریافت بازدید کننده و ترافیک بیشتر را در این سایت ها فراهم کرده است. بسیاری از کاربران توسط موقعیت های مکانی دایرکتوری های محلی به سایت های مورد نظر راهنمایی شده اند.
توجه به نظرات کاربران در بخش پرسش و پاسخ
یکی دیگر از تغییرات آپدیت الگوریتم کبوتر، اهمیت بیشتری است که برای نظرات کاربران قائل شده است. بسیاری از کسب و کارها، صفحاتی در گوگل مپس ایجاد کرده اند که فضای مناسبی برای ثبت نظرات کاربران محسوب می شوند. کاربران در این بخش ها نظرات خود را آزادانه بیان کرده، و به رعایت بیشتر سئوی محلی سایت های فروشگاهی کمک می کنند. به همین خاطر الگوریتم کبوتر سایت ها را تشویق می کند که از کاربران، نظرات آن ها را در رابطه با کسب و کار و خدمات ارائه شده جویا شوند.
بررسی تاثیرات الگوریتم کبوتر بر کسب و کارها
برای درک بهتر این الگوریتم، باید ببینیم چه کسانی بیشتر از آن سود می برند؟ آیا کبوتر برای کسب و کارها فایده ای داشته و روال فروش آن ها را توسعه داده یا خیر؟ برای این منظور جداول آماری ای تهیه شده که نظرات وب مسترها و صاحبین کسب و کارهای فروشگاهی را مشخص می کنند.
بر اساس این جداول آماری، بیشتر افراد تصور می کنند که کبوتر برای کاربران مفید بوده و تغییرات مثبتی در جریان خرید آن ها به همراه داشته است. اما برخی نیز تصور می کنند که این الگوریتم کسب و کارها را تحت الشعاع قرار داده و تاثیرات منفی برای مقاصد خرید و فروش آن ها ایجاد کرده است. دایره کسب و کارهای مشخص شده بر گوگل مپ محدود است و این مسئله برخی از کسب و کارهای موجود در مناطق نزدیک کاربران را از قلم می اندازد! به این ترتیب این فروشگاه ها از این الگوریتم تاثیر منفی می گیرند.
فاکتورهایی که بر الگوریتم کبوتر تاثیر دارند
الگوریتم کبوتر همواره از موارد زیر تاثیر می پذیرد:
سیگنال های طبیعی یک سایت مانند لینک سازی های تخصصی و هوشمندانه از مهمترین فاکتورهایی هستند که بر الگوریتم کبوتر تاثیر داشته و سبب رعایت بیشتر قوانین آن می شوند. در صورتی که اعتبار دامین سایت شما افزایش پیدا کند، شانس بیشتری برای دریافت رتبه های بهتر در گوگل خواهید داشت.
با گزارش سایت های اسپم نیز تاثیر مثبتی بر این الگوریتم خواهید داشت. زمانی که گوگل نتواند، سایت های اسپم را پیدا کند، به گزارش های موجود توجه می کند.
تولید محتوای ویدیویی و مطالبی که به حوزه کسب و کار شما مربوط است، برای رعایت بیشتر الگوریتم کبوتر موثر واقع می شود. شما می توانید، در بخش معرفی سایت، جزییات و اطلاعات بیشتری در رابطه با محل کسب و کار خود منتشر کنید و با این روش امتیازات بهتری از کبوتر به دست آورید.
انتخاب هاست ملی نیز در این زمینه موثر واقع می شود؛ در صورتی که در کشور ایران فعالیت می کنید، از هاست مخصوص به همین کشور استفاده کرده و آی پی آدرس صحیحی به گوگل ارائه دهید. وقتی کاربران ایرانی به دنبال یک موقعیت مکانی بگردند، گوگل برای نمایش سایت های مربوطه، ابتدا آی پی آدرس سایت شما را بررسی می کند.
انتخاب دامنه ملی نیز همواره مورد توجه این الگوریتم قرار دارد.
جمع بندی
در این گزارش تکلیفمان را با الگوریتم کبوتر روشن کردیم! این الگوریتم در سال های گذشته سر و صدای زیادی به پا کرده و توجه بسیاری از فروشگاه های محلی را جلب کرده است. آپدیت جدید این الگوریتم نیز بر تکاپوی وب مسترها در استفاده از نکات و قوانین آن افزود. مطالب پیش رو، شما را در استفاده بهتر از این قابلیت های جدید گوگل یاری می رسانند. با مطالعه این مقاله، سایت محلی شما بهتر معرفی می شود. اما بیشترین فایده کبوتر، برای کاربران گوگل است که از آن مزایای بی شماری دریافت می کنند.